Werkwijze
Autisme Centrum Noord-Holland stemt af op het kind en zijn ouders. Elk kind bekijken we met een open, niet-oordelende blik en zonder verwachtingen. Elke dag opnieuw. Op basis van datgene wat het kind op een bepaald moment (aan)kan en voor gemotiveerd is, stellen we grote en kleinere doelen. Volgens individuele ontwikkelingsplannen en met veel evaluatiemomenten. Zo zet elk kind altijd op zijn eigen tijd een logische volgende stap in zijn ontwikkeling, zonder dat we het overvragen.
De kinderen krijgen een onderwijspakket op maat in zeer kleine groepjes. Hiervoor werken we nauw samen met Heliomare Onderwijs, die ook een leerkracht op locatie 'De Boog' leveren. Daarnaast krijgen ze veel 1-op-1 begeleiding. We werken met methoden als Contactgericht Spelen en Leren en Growing Minds, waarbij contact, eigen motivatie, mogelijkheden en spelen centraal staan. Onze medewerkers worden intensief gecoached op hun open, niet-oordelende houding. Ouders zijn nauw betrokken bij alles wat wij doen. Zij kennen hun kind immers het beste.
In het beleid, de keuzes en het dagelijks handelen van Autisme Centrum Noord-Holland hanteren we de volgende uitgangspunten:
De kinderen krijgen een onderwijspakket op maat in zeer kleine groepjes. Hiervoor werken we nauw samen met Heliomare Onderwijs, die ook een leerkracht op locatie 'De Boog' leveren. Daarnaast krijgen ze veel 1-op-1 begeleiding. We werken met methoden als Contactgericht Spelen en Leren en Growing Minds, waarbij contact, eigen motivatie, mogelijkheden en spelen centraal staan. Onze medewerkers worden intensief gecoached op hun open, niet-oordelende houding. Ouders zijn nauw betrokken bij alles wat wij doen. Zij kennen hun kind immers het beste.
In het beleid, de keuzes en het dagelijks handelen van Autisme Centrum Noord-Holland hanteren we de volgende uitgangspunten:
- Elk kind verdient een volwaardige en gelukkige toekomst, midden in onze samenleving;
- Autisme is geen defect, maar een vertraagde en/of versnelde ontwikkeling op verschillende ontwikkelgebieden;
- Daarom kan en mag elk kind met autisme zich ontwikkelen naar eigen vermogen en behoefte;
- Elk leerbaar kind heeft recht op onderwijs, op zijn eigen niveau en tempo;
- Bij de begeleiding van kinderen met autisme houden we rekening met ‘de regenboog aan ontwikkelingsleeftijden’ van het kind;
- Kinderen met autisme ontwikkelen zich beter als er sprake is van een veilige, flexibele omgeving, balans, contact en intrinsieke motivatie;
- Ouders zijn een belangrijke, gelijkwaardige partner;
- Individueel maatwerk waar nodig, meedoen waar mogelijk;
- Wij zijn onafhankelijk en sluiten waar mogelijk en wenselijk aan bij algemene, maatschappelijke voorzieningen. Kansen en behoeften van het individuele kind zijn hierin leidend.